Friday, August 14, 2009

「兩週一聚」第二十期題目: 【有一天】(二) / 「2weeks1gather」#20: 【One Fine Day】(Part 2)


(二)

爺爺打齋回魂那一天,我們一家大小都披麻戴孝,親朋戚友都齊集在我祖母的住所,客廳所有傢俬都被推入了睡房,留出來的空位是堆滿了紙紮的祭品: 金橋銀橋丶僕人奴婢丶平治房車丶花園洋樓丶和其它所有凡人在世間可夢而不可求丶只能在陰間享用的奢侈品。多個和尚道姑在我嫲嫲家中吵吵鬧鬧,我低下頭偷望到場的親戚。

做999行業的二叔不耐煩地聽打齋主持唸超度經文,生和死二叔日見耳聞,倒不是新鮮事,他不滿的是「神棍」虛張聲勢,大發死人財。 坐在一旁的四嬸也沒有做聲,她是基督教信徒,祭死人丶燒衣紙丶拜偶像是犯了她宗教大忌,但為了保持中國傳統,和表示对老爺奶奶的尊敬,她仍願意披麻戴孝,但繫在她腰上紅紅的一双筷子,是很明顯地对众人表明立場: 『我是身懷六甲,紅白二事要分得清楚,有孕的女人是不能參加這道佛教的祭禮。』其他來憑弔的親朋戚友都是白了頭髪的一代,或許他們是看到了尾站列車的告示: 「今夕吾軀歸故土,他朝君体也相同」。

突然的肅靜把我從沈思中驚醒,父親低聲地对我說: 『您是爺爺最年長的男孫兒,是時候替他洗臉丶穿衣丶過金橋丶過銀橋丶入冥界了。』室內鴉雀無聲,众人期待的眼光投向我這嫡孫身上,狗和尚壊道姑煙黃的牙齒迎著我笑,在那時我才恍然大悟,原來我這長子嫡孫,是舊式中國傳統文化丶仁義禮信的接傳人,同時也是新一代思想丶科學丶理論的代表者。我站在地球上東西兩塊厚硬地殼之間的爭據點,受盡兩方面的壓力和震蕩力。

(待續) Part 3 Please click here --> http://lotusandcedar.blogspot.com/2009/08/2weeks1gather20-one-fine-daypart-3.html

8 comments:

新鮮人 said...

如果我個細路,
我不會曉得什麼是中西新舊文化衝突,
我只會驚要同死人抹面換衫!

the inner space said...

》》是時候替他洗臉丶穿衣丶等等!

好有 “禮儀師的奏鳴曲”個 feel, have you seen the winner of the Oscar's Best Foreign Picture of the year? "Departures"

Haricot 微豆 said...

新鮮人: In the old days, Chinese funeral homes did not always have a corpse "presented" in a box for public display. Often, one had to go to the dim-lit "cold room" at the back where they stored the un-preserved stiffs (literally) and that was quite a scary experience for many people !! Nowadays, with modern embalming technology, funeral homes can have the body all "prettied up" in an air-conditioned room with no smell and other disfiguring side-effects during visiting hours.

Haricot 微豆 said...

Space:

>> ... 好有 “禮儀師的奏鳴曲”個 feel

I have not seen "Departures" the movie. But I am sure in the old days, the only 奏鳴曲 would be from the “Dee-Dah 佬” and I don't believe they were that "poetic".

新鮮人 said...

咁恐怖,
諗起都打冷震呀!!!!

Haricot 微豆 said...

新鮮人: Dead bodies, I have seen a few - not always a pleasant sight !!

啤酒花™_J said...

微豆 Haricot,

this reminds me of my granda...

Haricot 微豆 said...

啤酒花™_J:

長江後浪推前浪,世上新人換舊人!!

Related Posts with Thumbnails