Thursday, December 02, 2010

街頭露宿者: 有幸有不幸 / Homeless Street People: Tonight, the Lucky One

Please click to see details of the church's inside depicted in the photo below渥太華 2010年11月27日晚:

星期六晚上我和K穿上大衣手套,冒著加拿大初冬的寒風,往市中的舊「聖碧姬天主教堂Saint Brigid's Catholic Church」,看本地「西爾斯嗓Searson」樂隊的表演。我們在拜華德街市(ByWard Market)附近的美利街(Murray Street)泊了車,沿著金巴倫道(Cumberland Street) 北上,行了不久,在暗淡的街燈下,我看到有一個人上身仰臥在行人路旁,一動也不動,但兩腳卻是伸出馬路,汽車飛馳电掣在他身边輾過,險像還生。我和K趕忙把他拉上回行人路上,一看便知這人已是酩酊大醉,中了酒精毒。

『He is completely out; you better call 911 !!!』K对我說
『Okay, I will dial emergency on my cell; you keep an eye on him !!』

我和K都知道為了拯救一個倒臥在街中的醉漢,我們今晚可能会看不成「西爾斯嗓Searson」樂隊的表演,但是救人一命,勝做七級浮屠,助人於危,救人於難, 是義不容辭的一件事!!!我和K也不用討論,就開始在路旁忙著打911緊急電話,照顧那位凍得半死的街頭露宿者,和等候公安警察救護的來臨。

時間一分一秒,慢慢地過去。

在微弱的街燈下,我仔細看看這位貌似原居印第安人的中年漢,他身無長物,在入夜攝氏零下的天氣,仍只穿了一件簿簿的恤衫和牛衣外套,就是連一双手襪也沒有,那僵硬了的手指像冰結枯枝一様凸在衫袖外,看到此情此景,我心在替他難過。

突然,他在我懷中醒來,半睜著眼对我說:『I am cold ...。』
K 安慰他說:『Sir, just hang in there, help is on the way ... 』

我扶着那醉漢在我懷裏,希望能在寒流溯風中給他一點溫暖,但這位先生欲是要和我掙扎,扯着我的大衣要站起來,K害怕他会帶醉踏入路中給汽車撞到,就对我喊著說:『Don't let him stand up ...』,对面的一個過路人遙遠看到兩個男人在黑暗的街頭上斗纏,又有一個穿高跟鞋的女人在呼叫,他就要立刻衝過來替她解圍。

就在這吵吵嚷嚷的緊急關頭,閃著紅藍燈的警車到埗,我幫助公安扶那醒了一半的先生上車,他臨行前回頭对我說:『Thanks for your help!』我握著他冰冷的手回答道:『You keep warm, bud!!!」

我和K到達教堂的時候,「西爾斯嗓Searson」樂隊的表演是剛剛開始,我在凱爾特音樂的節奏中,呆望著十字架上耶穌的聖像,想到世界上的人有幸也有不幸,或許那就是上一代人說的命水/命數。

在那閃爍的舞臺射燈下,救世主的傷口似乎還在淌血。
______________________________________
Other related articles:
* 街頭露宿者追悼會 / Memorial Service for a Homeless Man (July 10, 2008)
* 人情熱 / Body Heat (Jan 18, 2007)
* 街頭露宿者的心声 / Homeless Man Speaks (English - Dec 21, 2006)
* 街頭露宿者的心声 / Homeless Man Speaks (Chinese - Dec 21, 2006)

Photo Credit 攝影圖片:
* Wikipedia: 渥太華 聖碧姬天主教堂 / Saint Brigid's Catholic Church, Ottawa )
* I took the second photo inside St. Brigid's Church the evening of Nov 27, 2010 (note: The church is now called St. Brigid's Centre for the Arts - Home of the National Irish Canadian Culture Centre)

10 comments:

The Inner Space said...

據聞這是加拿大政府的政策讓原住民飲得酩酊大醉就少提原住民權益!!!

Haricot 微豆 said...

Space: The conspiracy theory doesn't make much sense because those who take the govt to court are lawyers. Unlike the wild wild west days, most Canadians are supportive of improving the health and well-being of aboriginals.

The Inner Space said...

Lawyers like court cases, win or lose they took the professional service fees (MONEY) anyway!
Of-course when they won the case they took a bigger share! hahahaha!

新鮮人 said...

佛學中有因果,
今日的果是昨日的因,
今天做了什麼,
明天就會承受,
那個人背後的故事,
我們都不清楚,
不過今天我們幫助了別人,
心裡舒服就好了,
我們不是救世主,
不幸的事永遠在發生,
做人但求心安理得就可以了。

Haricot 微豆 said...

Space:

I have worked with many legal counsels who are real professionals.

However, it is true that some lawyers are perceived as having low moral standard and leaching money from their clients and the litigation process.

Haricot 微豆 said...

新鮮人:

>> ... 做人但求心安理得就可以了

I totally agree !!

If I had left the man on the road, and if there had been an accident, I never would have forgiven myself !!

啤酒花™_J said...

Haricot 微豆,

莫信命:命运靠自己 !
我吾信命水。一切皆因选择,自己做出的选择。选择了怎样的路,就走怎样的路。不要怨天怨地。
命水是掌握在自己手里的。人能改变命水。但,我也随缘。除了, 生老病死 - 无法改变。

生:生来具有,富/穷家子弟、性别、性倾向、。。(also ref:natural-born deficiency, also included no "real" cure diseases, e.g. autism)
老:衰老青春不在 - 无法改变
病:疾病求不得健康时 - 无法改变 (ref:no "real" cure diseases, e.g Alzheimer, cancer)
死:无可避免。岂有永生之理?

但,
>> 我信做人但求心安理得就可以了。

Haricot 微豆 said...

啤酒花™_J:

I am not the 1st, nor the last, and definitely not the only human being travelling thru life's journey. However, given the cards I have been dealt, I must make the best out of my hand !!!

啤酒花™_J said...

:D

Haricot 微豆 said...

啤酒花™_J:

One no !

Related Posts with Thumbnails